Genkend forsøg på falske beskeder:

Falske beskeder

Rigtig mange svindlere anvender mails eller sms-beskeder som forsøg på at franarre dig koder, personlige oplysninger og store pengebeløb.

Metoden kaldes phishing eller smishing, afhængigt af hvilket kommunikationsmiddel svindlerne anvender.

Phishing sker via e-mail og smishing via sms-beskeder. Begge typer svindel har til formål at narre dig til at dele personlige oplysninger, såsom adgangskoder, kreditkortoplysninger eller bankoplysninger, der kan give svindlerne adgang til din netbank.

Sådan foregår det typisk


Svindlen foregår typisk ved, at du modtager en mail eller en sms, hvor du bliver bedt om at klikke på et link og/eller dele dine oplysninger via en falsk hjemmeside.

Ved første øjekast ser beskeden måske ud til at komme fra en virksomhed, en offentlig myndighed, dit pengeinstitut eller endda fra en person, du kender.

Der er dog flere ting, der kan indikere, at der er tale om svindel. Blandt andet bruger svindlerne ofte trusler eller lokkemidler for at få dig til at klikke på et link i beskeden. Det kan fx ske under påskud af, at dine oplysninger skal opdateres, eller at du har vundet en præmie.

Derudover kan slåfejl, dårlig grammatik eller en mystisk afsenderadresse også være tegn på en falsk besked.

Er du i tvivl? Så slet mailen eller sms’en øjeblikkeligt og klik endelig IKKE på linket.

Risikoen


Phishing og smishing udgør en alvorlig risiko, som kan medføre store økonomiske tab og endda identitetstyveri.

Hvis du klikker på links i e-mails og sms’er, kan du også risikere at få inficeret dine enheder med skadelig software.

Forebyggelse


Beskyt dig selv og dine penge ved at følge disse tre forholdsregler:

  1. Pas på dine oplysninger:
    Vær skeptisk over for over for alle former for uventede henvendelser, især hvis du bliver bedt om at klikke på et link og/eller dele personlige oplysninger.  

    Husk, at hverken dit pengeinstitut eller offentlige myndigheder nogensinde vil bede dig om at oplyse dine adgangskoder, kortnumre eller andre personfølsomme oplysninger – hverken via mail, sms eller opkald.

  2. Vær skeptisk over for links:
    Links i e-mails og sms’er kan være forsøg på svindel for at franarre dig koder eller andre personlige oplysninger. Husk derfor ALTID at være skeptisk over for links, du får tilsendt.

  3. Rapportér mistænkelig aktivitet:
    Hvis du tror, du er blevet udsat for svindel, skal du kontakte sparekassens kundeservice hurtigst muligt på tlf. 8222 9000, så vi kan få spærret dine kort og stoppet et eventuelt misbrug.