Ofte stillede spørgsmål
Her har vi samlet nogle af de vigtigste punkter i en Spørgsmål og Svar. Har du yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at sende en mail eller ringe til Kristian Glyø eller Martin Schwartzlose (se yderligere kontaktinfo nederst på siden).Vi vil løbende tilføje Spørgsmål og svar, så hold øje med om dit spørgsmål allerede er nedenfor.
Hvornår lanceres den nye Net-og Mobilbank for kunder?
Det er ikke muligt at tilgå vores nye netbank som kunde. Den bliver først tilgængelig for at vores kunder i sensommeren eller tidlig efterår via ekstern kommunikation.
Hvilke funktionaliteter kan du se frem til?
Vores nye Net- og Mobilbank er ikke helt færdigudviklet endnu, hvilket betyder at enkelte funktionaliteter mangler at blive implementeret. SDC åbner løbende op for forbedringer, tidligere meldt ind fra os og andre PI’er, samt nye funktionaliteter. Vi vil løbende kommunikere nye funktionaliteter, når de bliver frigivet af SDC.
Her er nogle eksempler på de funktionaliteter, der arbejdes på at færdiggøre:
- Indgang til samarbejdsværktøjer (Eboks, Pensionsinfo)
- Totalkredit Mit Hjem
- Nyt brugeradministrationsmodul til erhvervskunder
- Betalingsaftaler (ret)
- Opret ny konto
- Bestil nyt kort
- Notifikationsmotor
- Nyt udlandssystem
- Flere muligheder på kort (Se pinkode, Genbestil pinkode, En pinkode på alle kort)
- Se dine DLR lån.
- Tilføj beskedservice
NB! SDC implementerer nye funktionaliteter hver måned. Vi vil kommunikere via Intern Info, så snart der er opdateringer og nye funktionaliteter til rådighed.
Vi arbejder på et nyt og endnu bedre investeringsunivers
For os er dette blot en midlertidig løsning, som vi tilbyder vores kunder indtil vi kan tilbyde dem en forbedret investeringsløsning. Dvs. at vi i samarbejde med SDC og andre udvalgte pengeinstitutter i SDC-fællesskabet, er i gang med at skabe en ny og endnu bedre investeringsplatform for vores investeringslystne kunder. Platformen kommer til at bygge på SAXO investeringsplatform og kommer til at give endnu bedre investering – og selvbetjeningsmuligheder. Vi forventer at den nye investeringsplatform vil være tilgængelig i Q3 2022.
Vi vil forsøge løbende at holde jer orienteret om udviklingsprocessen.
Erhverv: Hvornår vil vi kommunikere mod erhvervskunder?
Se konti i andre pengeinstitutter – sådan aktiverer du det
Sådan aktiverer du PSD2 (Netbank):
Muligheden for at tilføje konto, ligger f.eks. på forsiden af Netbanken og ser således ud:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvornår slukker vi for den eksisterende Net- og Mobilbank?
Giver mulighed for meget mere personaliseret kommunikation
MitID erstatter NemID – hvornår og hvad betyder det?
Overgangen fra NemID til MitID begynder den 6. oktober og slutter først i sommeren 2022, hvor man ønsker at lukke ned for NemID. Det betyder, at alle danskere de næste 8 måneder får mulighed for at migrere til MitID via deres pengeinstitut eller via www.mitid.dk. Digitaliseringsstyrelsen er nu begyndt med sin landsdækkende kampagne om MitID. Kampagnen vil ramme alle borgere i Danmark og dermed også kunderne i sparekassen.
Derfor har vi forsøgt at beskrive vores situation om MitID.
Skal kunderne gøre noget?
Nej, kunderne skal ikke gøre noget, før de får besked. De vil i stedet få besked via deres Net- og Mobilbank, når det er deres tur til at migrere til MitID i løbet af de næste 8 måneder.
Vigtigt! Da det ikke vil være muligt at benytte sig af MitID alle steder, er det meget vigtigt, at kunderne fortsat beholder deres NemID, indtil det udfases i sommeren 2022.
Vil kunden gerne læse mere om MitID, kan de gøre det på vores hjemmeside, hvor vi vil have en nyhed klar til dem fra den 6. oktober.
NB! Support af NemID vil forsætte som sædvanligt, indtil NemID udfases i løbet af sommeren 2022. Derfor vil vi kunne hjælpe vores kunder med NemID helt, som vi plejer.
Hvornår vil kunder i tidligere Sparekassen Vendsyssel kunne få MitID?
Det er ikke muligt at migrere eller benytte MitID i vores eksisterende Net- og Mobilbank. Det betyder også, at vores kunder først vil kunne migrere og logge ind med MitID, når vi har åbnet for vores nye Net- og Mobilbank. Lanceringen af den nye Net- og Mobilbank vil ske gradvis mod vores kunder fra november 2021.
Tidligere Salling Bank kunder vil ikke blive udtaget til migrering på den gamle BEC-platform.
Vælger de selv at blive migreret (via www.mitid.dk), vil de stadig have adgang til Net- og Mobilbank både før og efter konverteringen i november.
Hvad er sparekassens rolle under overgangen til MitID?
I sparekassen har vi valgt at blive migreringsansvarlig. Det betyder konkret, at vi har givet håndslag på at hjælpe med at få vores kunder migreret til MitID.
Selve migreringen sker dog kun ved et digital migreringsflow, som kunderne bliver bedt om at følge, når de skal logge på deres Net- og Mobilbank.
Kunderne vil løbende blive udvalgt og derfor skal vi blot bede kunderne om, at afvente til det bliver deres tur til at migrere.
Som migreringsansvarlig kan vi hjælpe kunden med:
- at spærre et MitID
- at se tilknyttede stamdata
- at udsætte migrering
- at finde kontaktinformation til MitID support.
Som migreringsansvarlig kan vi ikke hjælpe kunden med:
- at aktivere et MitID
- at oprette et MitID
- at genbestille et MitID
- at genbestille et nyt kodeord til MitID
- at ændre stamdata.
På www.mitid.dk får kunderne mulighed for at benytte sig af flere selvbetjeningsløsninger, og vi opfordrer derfor alle til at yde samme høje serviceniveau, som vi normalt gør i forhold til at vejlede og sparre med kunderne om brug af disse løsninger.
Derudover gør vi opmærksom på, at andre pengeinstitutter kan have valgt en anden supportløsning på MitID, og de kan derved have mulighed for at hjælpe kunderne yderligere.
Læs mere om MitID
Hvordan rådgiver man, når der er to platforme?
Hvordan ændrer du rækkefølgen på dine konti?
NB! Hvis du ændrer rækkefølgende på Netbanken, slår det automatisk igennem på dit kontooverblik på Mobilbanken.
Sådan ændrer du rækkefølgen på dine konti (Netbank)
|
|
|
Har du oplevet dobbeltkonti i kontooversigten?
Der vil blive lavet en oprydning når vi nærmer os lancering mod vores kunder, hvorefter kontoen som er registreret som fuldmagtskonto på egen netbank vil blive fjernet (såfremt der også er adgang til samme konto på ejers netbanksaftale).
Ønsker man oprydning hurtigere end dette, kan man selv få fjernet fuldmagtskontoen fra ens egen netbanksaftale.
Hvordan aktiverer du den nye funktion Scan & Betal?
Scan & Betal er en funktion, der gør det nemmere for dig fremover at betale dine regninger.
Her giver vi dig en guide til hvordan du via din Netbank, kan gøre Scan & Betal tilgængelig på både Netbanken og Mobilbanken.
Sådan aktiverer du Scan & Betal:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spørgsmål kan rettes til:
Martin Schwartzlose Implementeringsansvarlig Tlf. 82 22 95 84 msc@sparv.dk |
Kristian Lund Glyø Ansvarlig for digitale kanaler Tlf. 82 22 96 05 klg@sparv.dk |