Totalbanken og Sparekassen Danmark er fusioneret

Efter at fusionen er blevet godkendt, har vi nu også lagt vores systemer sammen. Herunder kan du læse mere om, hvad det betyder for dig som kunde.

Gå til spørgsmål og svar
Lillebæltsbroen

Sammenlægningen er nu gennemført


Sparekassen Danmark og Totalbanken har nu lagt vores systemer sammen.

For dig som kunde betyder det, at du har fået nye kontonumre, og at du skal vænne dig til en ny net- og mobilbank.

Herunder kan du læse mere om, hvad du som kunde skal være opmærksom på i den kommende tid.

Nyt kontonummer – hvad så?


Vi gør alt for, at overgangen til dine nye kontonumre bliver så gnidningsfri som mulig. Der er dog et par ting, vi ikke kan gøre på dine vegne. Se her, hvad du selv skal huske, når du får nye kontonumre.

Privatkunde


Du skal selv sørge for at:


  • Opdatere modtagerkonto i MobilePay
  • Ændre dine kontooplysninger ved:
    • Arbejdsgiver (medmindre du er offentligt ansat)
    • Din udlejer
    • Sygeforsikringen Danmark
    • Andre personer/virksomheder, som overfører penge til dig

Erhvervskunde


Du skal selv sørge for at:


  • Opdatere modtagerkonto i MobilePay
  • Ændre dit kontonummer i:
    • Overførselsservice
    • Fakturaer (fakturalayout)
    • Lønsystem
    • Dankortindløsning
    • International kortindløsning (Nets, Worldline mv.)


Vi sørger til gengæld for at:


  • Ændre kontonummer på din NemKonto
  • Ændre alle dine faste overførsler
  • Tilkoble dine betalingsserviceaftaler til dit nye kontonummer (vær opmærksom på, at dine betalingsserviceaftaler først bliver tilkoblet den rette konto onsdag den 13. november)

Men bare rolig …


Skulle du modtage betalinger til dit gamle kontonummer, sørger vi for at videresende dem til dit nye kontonummer i en periode. Dog er der følgende undtagelser:

  • Betalinger fra andre kunder i Sparekassen Danmark
  • Betalinger fra kunder i Danske Bank
  • Alle straksoverførsler.

I disse tre tilfælde skal det nye kontonummer anvendes.

Kom godt i gang med netbank


Herunder kan du se videoer, som hjælper dig med at komme godt i gang med din nye netbank.

Du kan få mere hjælp til både net- og mobilbank under vores Hjælp og support-område på vores hjemmeside.

Få hjælp til netbank Få hjælp til mobilbank

Spørgsmål og svar


Herunder kan du læse mere om fusionen, og om hvad den konkret betyder for dig som kunde. Afsnittet opdateres løbende med nye informationer.

Hvad betyder det for mig?

Vigtig information om din netbank

I weekenden den 9.-10. november 2024 lægger vi Totalbanken og Sparekassen Danmarks IT-systemer sammen. IT-sammenlægningen medfører nogle ændringer, som du skal forholde dig til senest fredag den 8. november 2024 kl. 14.

Udbakke
Betalinger, som ligger i din udbakke og afventer godkendelse, er det ikke muligt at flytte med over i din nye netbank.
Du har derfor to muligheder:
1. Du kan godkende alle betalinger (også fremtidige), som ligger i udbakken
2. Du kan eksportere dataene med henblik på manuelt at genetablere dem i din nye netbank

Posteringstekster
Hvis du har registreret egen posteringstekst på transaktioner i netbanken, kommer disse ikke med over i den nye netbank.
Du kan derfor med fordel eksportere eller udskrive relevante kontobevægelser fra netbanken.

Etiketter
I Totalbankens Netbank har det været muligt at vælge en ’Etikette’ på posteringer. Denne mulighed findes ikke i din nye Netbank.
Du kan derfor udskrive kontobevægelser, så du stadig har data på disse etiketter.

Open Banking
Opkoblingen til at hente saldo og posteringer om Totalbanken-konti fra en Netbank fra tredjepartssystemer fx Economics eller fra et andet pengeinstitut ophører i forbindelse med IT-sammenlægningen. Fra den 11. november 2024 kan opkoblingen genetableres via din samarbejdspartner.

Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp, kan du kontakte vores Kundeservice alle hverdage mellem kl. 8.00 og 20.00 samt kl. 8.00 og 18.00 i weekenden. Kundeservice kan kontaktes på telefon 8222 9550.

Får jeg nogen VP-meddelelser?
I forbindelse med flytningen af depoterne fra Totalbanken til Sparekassen Danmark er opsætningen blevet ændret. Det medfører, at der sendes en depotmeddelelse til dig.

Der er ingen omkostninger forbundet med ændringen, og dine vilkår er uændrede.
Skal jeg have nye betalingskort?
Ja, dine kort forventes at blive udskiftet i første halvår 2025, men vil indtil da fungere, som de plejer. Vær opmærksom på, at det fortsat er dit gamle kontonummer, som står på bagsiden. Får du brug for at finde dit nye kontonummer, kan du se det i net- og mobilbanken.
Beholder jeg mit kontonummer?

Nej, når vi lægger vores systemer sammen, vil du få tildelt nye kontonumre. Onsdag den 2. oktober modtog du et brev i e-Boks, hvori du kan se en oversigt over dine nye kontonumre.

Vær opmærksom på, at alle dine konti ikke fremgår af brevet. Vi har for eksempel frasorteret lån, ligesom du kun kan se konti, som du er primær ejer af. Hvis du for eksempel skulle mangle din lønkonto, kan du med fordel spørge din ægtefælle/samlever, om kontoen fremgår på hans/hendes oversigt.

Alle dine konti vil samtidigt ændre registreringsnummer fra "6880" til "9070".

Vær opmærksom på, at vi som udgangspunkt viderefører betalinger, der sendes til dit gamle kontonummer, til dit nye kontonummer. Dog er der følgende undtagelser:

  • Betalinger fra andre kunder i Sparekassen Danmark
  • Betalinger fra kunder i Danske Bank
  • Alle straksoverførsler.

I disse tre tilfælde skal det nye kontonummer anvendes.
Får jeg en ny rådgiver?
Nej, du vil stadig have din samme personlige rådgiver.
Ændres mine vilkår?
Dine kontovilkår fortsætter uændret. Den nye prisbog, som er gældende fra mandag den 11. november 2024, kan du finde her
Vær opmærksom på, at de viste priser gælder i den øvrige del af Sparekassen Danmark fra tirsdag den 1. oktober 2024.

Se vilkår
Kan jeg bruge min net- og mobilbank, som jeg plejer?
Ja, du vil frem til fredag den 8. november fortsat kunne benytte din net- og mobilbank, helt som du plejer.

VIGTIGT: Fra fredag den 8. november kl. 16.00 til mandag morgen den 11. november vil du IKKE kunne tilgå din net- og mobilbank.

Der vil desuden være lukket for handel med værdipapirer i en periode. Læs mere under afsnittet "Kan jeg handle værdipapirer, som jeg plejer?"

Find din nye netbank her

NB! Hvis du har tilføjet netbanken til dine favoritter, skal du være opmærksom på, at linket ikke længere virker fra mandag den 11. november 2024. Du skal derfor tilgå netbanken via www.spard.dk.
Skal jeg downloade en ny mobilbank-app?
Ja, din nuværende mobilbank-app stopper med at virke fra fredag den 8. november 2024. Du skal derfor downloade Sparekassen Danmarks mobilbank-app i App Store eller Google Play.
 
Søg på "Sparekassen Danmark" og kig efter dette ikon:

Sparekassen Danmarks Mobilbank
Download i Appstore Download på Google Play
For at komme i gang med din nye mobilbank-app skal du blot logge på med dit MitID, og så er du i gang. Det kan du gøre fra mandag den 11. november 2024.
Kan jeg bruge Apple Pay og Google Pay, som jeg plejer?
Ja, hvis du allerede har tilføjet dit betalingskort til din wallet, kan du anvende Apple Pay og Google Pay, helt som du plejer – også efter sammenlægningen af vores systemer.
Kan jeg bruge MobilePay, som jeg plejer?
Ja, du kan bruge MobilePay, som du plejer. Husk dog at opdatere din modtagerkonto mandag morgen den 11. november.
Kan jeg fortsat bruge KONTANTENS automater?
I forbindelse med den tekniske sammenlægning hjemtager vi driften, serviceringen og vedligeholdelsen af pengeautomater i de tidligere Totalbanken-afdelinger. Disse pengeautomater har tidligere været en del af KONTANTEN.

Det får den konsekvens, at der i perioden fra torsdag den 24. oktober 2024 og frem til mandag den 11. november 2024 ikke kan foretages indbetalinger i pengeautomaterne. Når den tekniske sammenlægning er gennemført, vil pengeautomaterne igen fungere som hidtil.

Har du behov for at foretage indbetalinger i denne periode, kan du anvende de øvrige pengeautomater i KONTANTEN-samarbejdet. Du er også velkommen til at kontakte din lokale afdeling for hjælp.
Kan jeg beholde mine forsikringer i Privatsikring?
Ja, dine forsikringer fortsætter uændret.
Kan jeg handle værdipapirer, som jeg plejer?
Du kan ikke handle med værdipapirer fra tirsdag den 5. november 2024 til og med fredag den 8. november 2024.

Al adgang til handel gennem sparekassen lukker, når børsen lukker mandag den 4. november 2024 kl. 17.00.

Købs- og salgsordrer bliver slettet mandag den 4. november 2024 kl. 17.00. Når vi igen åbner for handel mandag den 11. november, vil slettede ordrer ikke blive genetableret.

Du vil efter fusionen få fuld adgang til sparekassens investeringsunivers, som er udviklet i samarbejde med SAXO Bank. Find vejledninger til brug af løsningen her.

Har du spørgsmål til værdipapirhandel i ovenstående periode, kan du kontakte sparekassens investeringscenter.
Kan jeg fortsat tilgå mit Online budget?
Du kan desværre ikke længere tilgå dit Online budget. Derfor vil det være en god ide at tage en kopi af dit budget, inden adgangen til systemet forsvinder.

I sparekassen arbejder vi på en digital budgetplatform, som skal lettere hverdagen for vores kunder. Indtil den er klar, kan du benytte dette skema.
Kan jeg overføre penge til udlandet?
Mandag den 4. november kl. 17.00 lukkes der for udenlandske overførsler via netbanken.
 
Hvis du har et akut behov for at overføre penge til udlandet, kan du kontakte sparekassen for hjælp.

Find afdelinger og medarbejdere
Kan jeg modtage penge fra udlandet?
Pr. 9. november 2024 deaktiveres Totalbankens SWIFT/BIC BAAADK21 og erstattes af VRAADK21 tilhørende Sparekassen Danmark.

Det får måske betydning for dine fremtidige overførsler til og fra udlandet.

I perioden fra 9. november til 10. december:

 

  • Overførsler sendt til BAAADK21 fra lande, der benytter IBAN bliver automatisk routet videre og vil ramme din nye konto korrekt, uden du skal gøre noget.

  • Overførsler sendt til BAAADK21 fra lande, der ikke benytter IBAN*. Her bør du sikre dig, at afsender benytter Sparekassen Danmarks SWIFT/BIC VRAADK21.


Det gælder følgende lande:

* USA, Canada, Australien, New Zealand, Hong Kong, Indien, Mexico, Japan, Sydafrika, Singapore, Sydkorea, Kina, Brasilien, Thailand, Filippinerne, Taiwan

Har du spørgsmål, eller er du i tvivl om, hvordan denne ændring påvirker dig, er du altid velkommen til at kontakte din rådgiver.

Kan jeg fortsat bruge Young Money?
Hvis du og dit barn anvender Young Money, vil du desværre ikke kunne anvende dette produkt fra fredag den 8. november. Du vil i stedet kunne anvende Sparekassen Danmarks Youngster-app.
Kan jeg fortsat lave straksoverførsler?
Ja, men vær opmærksom på, at grænserne for disse kan være lavere, end du har været vant til. Det kan derfor være en god ide at kontakte din rådgiver, hvis du har behov for at lave en større straksoverførsel.
Får mine konti nye navne?
Hvis du selv har navngivet dine konti, for eksempel ”Lønkonto”, ”Madkonto” eller lignende, vil navnene blive videreført til din nye kontooversigt. Hvis du ikke selv har navngivet dine konti, vil de blive navngivet ud fra sparekassens kontonavne, for eksempel SparD, SparD Plus eller SparD Ung.
Kan jeg se mine tidligere transaktioner?
Ja, selvom du får ny net- og mobilbank, vil du stadig kunne se dine historiske transaktioner i den nye løsning.

Vær opmærksom på, at der kan gå op til en uges tid, før du kan se alle dine transaktioner. Vi starter med at indlæse de nyeste.
Virker mit betalingskort, mens sammenlægningen finder sted?
Ja, hvis du har Visa/Dankort, kan det benyttes, helt som du plejer.

Hvis du har Mastercard, vil det dog være underlagt et begrænset forbrug i den weekend, hvor sammenlægningen af vores systemer finder sted. Du kan derfor med fordel hæve et større kontantbeløb, hvis du skal benytte mange penge i ”fusionsweekenden” den 9.-10. november. Fra mandag den 11. november vil dit kort virke som normalt igen.

Vær opmærksom på, at du IKKE kan anvende dine betalingskort i sparekassens pengeautomater i ”fusionsweekenden” den 9.-10. november.
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg har problemer med min net- og mobilbank?
Vores kundeservice sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 8.00-20.00 samt i weekender fra kl. 8.00-18.00.

Du kan kontakte os på 8222 9550.

Om fusionen

Fusionsdokumenter
Hvorfor er der behov for en fusion?
Fusionen sker ikke, fordi der er et behov, men fordi den giver nye muligheder. Den kommende fusion vil ske mellem to stærke parter, og målet er at skabe et større og endnu stærkere, lokalt forankret pengeinstitut.

FinansWatch og EY kårer hvert år Årets bank. Og til kåringen i år, som sker den 30. maj, var Totalbanken nomineret i gruppen af mindre banker, og Sparekassen Danmark var nomineret i gruppen af større banker. Så det er to skarpe pengeinstitutter, der nu skal sammenlægges.
Er det en spareøvelse – bliver der lukket afdelinger?
Nej, alle Totalbankens afdelinger fortsætter. Hensigten med fusionen er tværtimod at skabe mulighed for vækst i de eksisterende afdelinger – og på sigt at udvide med nye afdelinger. Fusionen vil gøre det muligt for os at udbygge vores tilstedeværelse og synlighed på Fyn.
Er det en spareøvelse – bliver der afskediget medarbejdere?
Nej, alle Totalbankens medarbejdere bliver tilbudt et godt job i Sparekassen Danmark, og du kan som hidtil ringe og skrive direkte til din rådgiver.
Hvad er garantbeviser?
Garantbeviser er ansvarlig indskudskapital i Sparekassen Danmark. Garantbeviser giver dig mulighed for at bakke op om din lokale sparekasse samtidig med, at du får en række fordele og muligheder – læs mere.