Totalbanken og Sparekassen Danmark er fusioneret
Efter at fusionen er blevet godkendt, har vi nu også lagt vores systemer sammen. Herunder kan du læse mere om, hvad det betyder for dig som kunde.
Gå til spørgsmål og svarSammenlægningen er nu gennemført
Sparekassen Danmark og Totalbanken har nu lagt vores systemer sammen.
For dig som kunde betyder det, at du har fået nye kontonumre, og at du skal vænne dig til en ny net- og mobilbank.
Herunder kan du læse mere om, hvad du som kunde skal være opmærksom på i den kommende tid.
Nyt kontonummer – hvad så?
Privatkunde
Du skal selv sørge for at:
- Opdatere modtagerkonto i MobilePay
- Ændre dine kontooplysninger ved:
- Arbejdsgiver (medmindre du er offentligt ansat)
- Din udlejer
- Sygeforsikringen Danmark
- Andre personer/virksomheder, som overfører penge til dig
Erhvervskunde
Du skal selv sørge for at:
- Opdatere modtagerkonto i MobilePay
- Ændre dit kontonummer i:
- Overførselsservice
- Fakturaer (fakturalayout)
- Lønsystem
- Dankortindløsning
- International kortindløsning (Nets, Worldline mv.)
Vi sørger til gengæld for at:
- Ændre kontonummer på din NemKonto
- Ændre alle dine faste overførsler
- Tilkoble dine betalingsserviceaftaler til dit nye kontonummer (vær opmærksom på, at dine betalingsserviceaftaler først bliver tilkoblet den rette konto onsdag den 13. november)
Men bare rolig …
Skulle du modtage betalinger til dit gamle kontonummer, sørger vi for at videresende dem til dit nye kontonummer i en periode. Dog er der følgende undtagelser:
- Betalinger fra andre kunder i Sparekassen Danmark
- Betalinger fra kunder i Danske Bank
- Alle straksoverførsler.
I disse tre tilfælde skal det nye kontonummer anvendes.
Kom godt i gang med netbank
Få hjælp til netbank Få hjælp til mobilbank
Spørgsmål og svar
Hvad betyder det for mig?
Vigtig information om din netbank
I weekenden den 9.-10. november 2024 lægger vi Totalbanken og Sparekassen Danmarks IT-systemer sammen. IT-sammenlægningen medfører nogle ændringer, som du skal forholde dig til senest fredag den 8. november 2024 kl. 14.
Udbakke
Betalinger, som ligger i din udbakke og afventer godkendelse, er det ikke muligt at flytte med over i din nye netbank.
Du har derfor to muligheder:
1. Du kan godkende alle betalinger (også fremtidige), som ligger i udbakken
2. Du kan eksportere dataene med henblik på manuelt at genetablere dem i din nye netbank
Posteringstekster
Hvis du har registreret egen posteringstekst på transaktioner i netbanken, kommer disse ikke med over i den nye netbank.
Du kan derfor med fordel eksportere eller udskrive relevante kontobevægelser fra netbanken.
Etiketter
I Totalbankens Netbank har det været muligt at vælge en ’Etikette’ på posteringer. Denne mulighed findes ikke i din nye Netbank.
Du kan derfor udskrive kontobevægelser, så du stadig har data på disse etiketter.
Open Banking
Opkoblingen til at hente saldo og posteringer om Totalbanken-konti fra en Netbank fra tredjepartssystemer fx Economics eller fra et andet pengeinstitut ophører i forbindelse med IT-sammenlægningen. Fra den 11. november 2024 kan opkoblingen genetableres via din samarbejdspartner.
Brug for hjælp?
Har du brug for hjælp, kan du kontakte vores Kundeservice alle hverdage mellem kl. 8.00 og 20.00 samt kl. 8.00 og 18.00 i weekenden. Kundeservice kan kontaktes på telefon 8222 9550.
Får jeg nogen VP-meddelelser?
Der er ingen omkostninger forbundet med ændringen, og dine vilkår er uændrede.
Skal jeg have nye betalingskort?
Beholder jeg mit kontonummer?
Nej, når vi lægger vores systemer sammen, vil du få tildelt nye kontonumre. Onsdag den 2. oktober modtog du et brev i e-Boks, hvori du kan se en oversigt over dine nye kontonumre.
Vær opmærksom på, at alle dine konti ikke fremgår af brevet. Vi har for eksempel frasorteret lån, ligesom du kun kan se konti, som du er primær ejer af. Hvis du for eksempel skulle mangle din lønkonto, kan du med fordel spørge din ægtefælle/samlever, om kontoen fremgår på hans/hendes oversigt.
Alle dine konti vil samtidigt ændre registreringsnummer fra "6880" til "9070".
Vær opmærksom på, at vi som udgangspunkt viderefører betalinger, der sendes til dit gamle kontonummer, til dit nye kontonummer. Dog er der følgende undtagelser:
- Betalinger fra andre kunder i Sparekassen Danmark
- Betalinger fra kunder i Danske Bank
- Alle straksoverførsler.
I disse tre tilfælde skal det nye kontonummer anvendes.
Får jeg en ny rådgiver?
Ændres mine vilkår?
Kan jeg bruge min net- og mobilbank, som jeg plejer?
VIGTIGT: Fra fredag den 8. november kl. 16.00 til mandag morgen den 11. november vil du IKKE kunne tilgå din net- og mobilbank.
Der vil desuden være lukket for handel med værdipapirer i en periode. Læs mere under afsnittet "Kan jeg handle værdipapirer, som jeg plejer?"
Find din nye netbank her
NB! Hvis du har tilføjet netbanken til dine favoritter, skal du være opmærksom på, at linket ikke længere virker fra mandag den 11. november 2024. Du skal derfor tilgå netbanken via www.spard.dk.
Skal jeg downloade en ny mobilbank-app?
Søg på "Sparekassen Danmark" og kig efter dette ikon:
For at komme i gang med din nye mobilbank-app skal du blot logge på med dit MitID, og så er du i gang. Det kan du gøre fra mandag den 11. november 2024.
Kan jeg bruge Apple Pay og Google Pay, som jeg plejer?
Kan jeg bruge MobilePay, som jeg plejer?
Kan jeg fortsat bruge KONTANTENS automater?
Det får den konsekvens, at der i perioden fra torsdag den 24. oktober 2024 og frem til mandag den 11. november 2024 ikke kan foretages indbetalinger i pengeautomaterne. Når den tekniske sammenlægning er gennemført, vil pengeautomaterne igen fungere som hidtil.
Har du behov for at foretage indbetalinger i denne periode, kan du anvende de øvrige pengeautomater i KONTANTEN-samarbejdet. Du er også velkommen til at kontakte din lokale afdeling for hjælp.
Kan jeg beholde mine forsikringer i Privatsikring?
Kan jeg handle værdipapirer, som jeg plejer?
Al adgang til handel gennem sparekassen lukker, når børsen lukker mandag den 4. november 2024 kl. 17.00.
Købs- og salgsordrer bliver slettet mandag den 4. november 2024 kl. 17.00. Når vi igen åbner for handel mandag den 11. november, vil slettede ordrer ikke blive genetableret.
Du vil efter fusionen få fuld adgang til sparekassens investeringsunivers, som er udviklet i samarbejde med SAXO Bank. Find vejledninger til brug af løsningen her.
Har du spørgsmål til værdipapirhandel i ovenstående periode, kan du kontakte sparekassens investeringscenter.
Kan jeg fortsat tilgå mit Online budget?
I sparekassen arbejder vi på en digital budgetplatform, som skal lettere hverdagen for vores kunder. Indtil den er klar, kan du benytte dette skema.
Kan jeg overføre penge til udlandet?
Hvis du har et akut behov for at overføre penge til udlandet, kan du kontakte sparekassen for hjælp.
Find afdelinger og medarbejdere
Kan jeg modtage penge fra udlandet?
Det får måske betydning for dine fremtidige overførsler til og fra udlandet.
I perioden fra 9. november til 10. december:
- Overførsler sendt til BAAADK21 fra lande, der benytter IBAN bliver automatisk routet videre og vil ramme din nye konto korrekt, uden du skal gøre noget.
- Overførsler sendt til BAAADK21 fra lande, der ikke benytter IBAN*. Her bør du sikre dig, at afsender benytter Sparekassen Danmarks SWIFT/BIC VRAADK21.
Det gælder følgende lande:
* USA, Canada, Australien, New Zealand, Hong Kong, Indien, Mexico, Japan, Sydafrika, Singapore, Sydkorea, Kina, Brasilien, Thailand, Filippinerne, Taiwan
Har du spørgsmål, eller er du i tvivl om, hvordan denne ændring påvirker dig, er du altid velkommen til at kontakte din rådgiver.
Kan jeg fortsat bruge Young Money?
Kan jeg fortsat lave straksoverførsler?
Får mine konti nye navne?
Kan jeg se mine tidligere transaktioner?
Vær opmærksom på, at der kan gå op til en uges tid, før du kan se alle dine transaktioner. Vi starter med at indlæse de nyeste.
Virker mit betalingskort, mens sammenlægningen finder sted?
Hvis du har Mastercard, vil det dog være underlagt et begrænset forbrug i den weekend, hvor sammenlægningen af vores systemer finder sted. Du kan derfor med fordel hæve et større kontantbeløb, hvis du skal benytte mange penge i ”fusionsweekenden” den 9.-10. november. Fra mandag den 11. november vil dit kort virke som normalt igen.
Vær opmærksom på, at du IKKE kan anvende dine betalingskort i sparekassens pengeautomater i ”fusionsweekenden” den 9.-10. november.
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg har problemer med min net- og mobilbank?
Du kan kontakte os på 8222 9550.
Om fusionen
Fusionsdokumenter
Vedtægter for det fusionerede institut - Sparekassen Danmark
Aktionærinformation 20. juli 2023
Underskrevet Fusionsplan og -redegørelse
Deloitte: Vurderingsmandsudtalelse om fusionsplanen 2023
Information til dobbeltkunder i Sparekassen Danmark og Totalbanken A/S
PwC: Erklæring om kreditorernes stilling 2023
PwC: Vurderingsmandsudtalelse om fusionsplanen 2023
Årsrapport for Sparekassen Danmark 2022
Årsrapport for Sparekassen Danmark 2021
Årsrapport for Sparekassen Vendsyssel 2020
Årsrapport for Totalbanken 2022
Hvorfor er der behov for en fusion?
FinansWatch og EY kårer hvert år Årets bank. Og til kåringen i år, som sker den 30. maj, var Totalbanken nomineret i gruppen af mindre banker, og Sparekassen Danmark var nomineret i gruppen af større banker. Så det er to skarpe pengeinstitutter, der nu skal sammenlægges.
Er det en spareøvelse – bliver der lukket afdelinger?
Er det en spareøvelse – bliver der afskediget medarbejdere?
Hvad er garantbeviser?
Seneste nyt om fusionen
Sparekassen Danmark får ny BIC/SWIFT-kode pr. 10. december 2024
Den 10. december 2024 bliver Sparekassen Danmark direkte SWIFT-pengeinstitut, og det betyder, at vi får en ny BIC/SWIFT-kode.
Sparekassen forkæler sine foreningskunder
Særskilt fasttrack for foreninger på Fyn, der ønsker at få del i sparekassens lave priser.
Nyt tilbud til vores kunder i ’tidligere Totalbanken’
Nyt tilbud til vores kunder i ’tidligere Totalbanken’. Kundeservice med lang åbningstid og weekend-åbent.
Efter fusion: Samme rådgiver, samme telefonnummer, samme adresse
Kunderne kommer stort set ikke til at mærke skiftet fra Totalbanken til Sparekassen Danmark Ivan Sløk, Forhenværende administrerende direktør i Totalbanken. ”I d