IT-svindlere holder ikke sommerferie
Svindlerne bliver dygtigere, og deres metoder bliver mere komplekse. Derfor er der flere danskere, der ender med at gå i fælden. Det kan have store økonomiske konsekvenser for den, der bliver ramt.
Svindlerne anvender både sociale medier, e-mails, sms’er og i nogle tilfælde endda telefoniske opkald direkte til dem, hvis konto de forsøger at få adgang til.
Alle ved, at man ikke skal udlevere hverken nøglekort til NemID eller andre koder og Dankortoplysninger. Alligevel lykkes det for svindlerne at snyde danskere til at oplyse koder og andet. Nogle af de virkemidler, der tages i brug, er at udgive sig for at repræsentere nogle af de autoriteter, som man normalt har tillid til. Det kan være SKAT, sparekassen eller andre ”autoriteter”, hvor deres ærinde er at hjælpe med at undersøge nogle uregelmæssigheder på konti eller betalinger.
Det er igen vigtigt at understrege, at uanset hvem ”svindleren” udgiver sig for at være, må du ALDRIG udlevere nøglekort til NemID, kontonumre, koder eller lignende til folk, der henvender sig.
Hvis du modtager e-mails, sms’er eller telefonopkald, så bør du ikke klikke på links, åbne vedhæftede filer eller besvare mistænkelige spørgsmål i telefonen. Du bør i stedet selv henvende dig til for eksempel sparekassen, for så ved du, at du kommer i kontakt med den rigtige person.
Svindlerne er blevet mere avancerede, og derfor bør du:
Forbrugerrådet Tænk har i samarbejde med Tryg Fonden lanceret app'en ”Mit Digitale Selvforsvar”, som løbende holder dig opdateret på digitale trusler. Her kan du også læse mere om, hvordan du sikrer dig selv bedst mod svindel og misbrug.
Svindlerne anvender både sociale medier, e-mails, sms’er og i nogle tilfælde endda telefoniske opkald direkte til dem, hvis konto de forsøger at få adgang til.
Alle ved, at man ikke skal udlevere hverken nøglekort til NemID eller andre koder og Dankortoplysninger. Alligevel lykkes det for svindlerne at snyde danskere til at oplyse koder og andet. Nogle af de virkemidler, der tages i brug, er at udgive sig for at repræsentere nogle af de autoriteter, som man normalt har tillid til. Det kan være SKAT, sparekassen eller andre ”autoriteter”, hvor deres ærinde er at hjælpe med at undersøge nogle uregelmæssigheder på konti eller betalinger.
Det er igen vigtigt at understrege, at uanset hvem ”svindleren” udgiver sig for at være, må du ALDRIG udlevere nøglekort til NemID, kontonumre, koder eller lignende til folk, der henvender sig.
Hvis du modtager e-mails, sms’er eller telefonopkald, så bør du ikke klikke på links, åbne vedhæftede filer eller besvare mistænkelige spørgsmål i telefonen. Du bør i stedet selv henvende dig til for eksempel sparekassen, for så ved du, at du kommer i kontakt med den rigtige person.
Svindlerne er blevet mere avancerede, og derfor bør du:
- forholde dig kritisk over for alle henvendelser. Nogle er mere åbenlyse end andre
- aldrig aflevere NemID, koder, kontonumre eller lignende til fremmede
- være sikker på, at vedhæftede filer i e-mails er ”venligt sindede”, inden du åbner dem
- kontrollere, hvor et link fører hen ved at holde musen hen over linket
- være opmærksom på, at selv meget venlige personer kan have onde hensigter
- vide, at SKAT, sparekassen og andre ”autoriteter” aldrig beder om personlige oplysninger på e-mail eller via telefon.
Overordnet er det klare budskab derfor, at du ALDRIG skal udlevere personlige oplysninger via telefon, e-mail, sms eller lignende.
Forbrugerrådet Tænk har i samarbejde med Tryg Fonden lanceret app'en ”Mit Digitale Selvforsvar”, som løbende holder dig opdateret på digitale trusler. Her kan du også læse mere om, hvordan du sikrer dig selv bedst mod svindel og misbrug.