Genkend forsøg på svindel:

Fakturasvindel

Fakturasvindel er en udbredt form for svindel, hvor kriminelle udgiver sig for at være en af dine etablerede leverandører. Men hvordan fungerer det, og hvordan kan du beskytte din virksomhed mod svindlen?


Sådan foregår det typisk


En svindler kontakter din virksomhed – typisk via e-mail eller telefon – og præsenterer sig som en af dine regelmæssige leverandører. Svindleren informerer typisk om, at vedkommende har fået nye bankoplysninger, og at du derfor bedes opdatere dem til brug for fremtidige betalinger.

Svindlerens falske argumenter kan være mange – fra "ny bank" til "optimering af betalingsprocesser". Uanset begrundelsen er målet det samme: At få dig til at ændre det kontonummer, du bruger til at betale den pågældende leverandør. Målet er at få dine betalinger til at ende i svindlerens lommer.


Risikoen


Udover det økonomiske tab kan svindelnummeret betyde, at varer kan gå tabt, og at relationen til den ægte leverandør bliver præget af mistillid.


Forebyggelse


For at beskytte din virksomhed mod fakturasvindel er det altid vigtigt at få bekræftet ændringer af bankoplysninger direkte hos leverandøren, fx ved at ringe til din kontaktperson hos virksomheden.

Desuden bør dine medarbejdere trænes i at genkende mistænkelige e-mails, så de ved, hvordan de skal reagere, hvis de støder på et muligt forsøg på svindel.